Typy vztlakových klapek

Základní druhy vztlakových klapek

22.2.2014 v rubrice Znalosti pilota, Komentáře (1)

Vztlakové klapky jsou pohyblivým mechanizmem na křídlech letounů sloužící ke zvýšení vztlaku křídla tak, aby mohlo letadlo ve fázi vzletu nebo přistání letět na nižších rychlostech. Akrobatické letouny mohou klapky používat také k “optimalizaci” plochy křídla k usnadnění některých akrobatických prvků. Pojďme si připomenout základní typy, se kterými se můžeme u letadel setkat.

1.) Jednoduchá vztlaková klapka (Plain flap)

Jeden z prvních typů vztlakových klapek vůbec, které se na letadlech používaly již v roce 1917, během 1. světové války (například na letounech Breguet 14). Jde o velmi jednoduchý princip, kdy je klapka svou přední části připevněna k zadní hraně křídla. Díky novým typům klapek, které vynikají lepší efektivitou, se tento typ používá jen v případech, kdy je vyžadována jednoduchost.

Obrázek 1: Princip fungování jednoduché vztlakové klapky

2.) Odklápěcí vztlaková klapka (Split flap)

Jak již samotný název napovídá, odklápěcí klapka funguje na principu odklopení zadní (zdvojené) části křídla směrem dolů, tzn. zadní část křídla se otevře “jako nůžky”. Jde o vynález jednoho z prvních konstruktérů letadel, dobře známého Orvilla Wrighta a jeho kolegy Jamese M. H. Jacobse. První použití se datuje do roku 1920, ale největší boom přišel o deset let později při použití na letadlech Douglas DC-3 a C-47. Nevýhodou tohoto typu je příliš velký odpor ve vysunuté poloze.

Obrázek 2: Princip fungování odklápěcí vztlakové klapky

3.) Fowlerova vztlaková klapka (Fowler flap)

Funguje podobně jako předchozí typ s tím rozdílem, že před samotným odklopením dojde k vysunutí klapky za křídlo. Je ze zmíněných typů klapek nejúčinnější, protože kromě úpravy tvaru profilu křídla zároveň zvětšuje jeho plochu. Můžeme se setkat také s označením výsuvná výklopná klapka nebo klapka “blackburn”. Fowlerova klapka dosáhla velkého rozšíření a používá se téměř u všech typů letadel.

Obrázek 3: Princip fungování fowlerovi vztlakové klapky

4.) Štěrbinová vztlaková klapka (Slotted flap)

Štěrbinová klapka je konstruována tak, že při jejím vysunutí vzniká mezi křídlem a klapkou štěrbina, kterou proudí vzduch ze spodní strany křídla nahoru nad klapku. Tím dochází k lepšímu obtékání křídla a k odtržení aerodynamického proudění dochází při vyšším úhlu náběhu. Další výhodou je nízký odpor. Štěrbinová klapka je velmi rozšířená u sportovních a turistických letadel.

Obrázek 4: Princip fungování štěrbinové vztlakové klapky

Postupným vývojem docházelo k tomu, že se začaly jednotlivé klapky kombinovat, čímž vznikaly další nové typy – například štěrbinová fowlerova vztlaková klapka nebo dvouštěrbinová klapka s vnitřním slotem. Mezi další, méně časté typy vztlakových klapek, patří například tzv. double-slotted fowler flaps, junkers flaps, Kreuger flaps a mnohé další.

Líbí se vám článek? Podělte se o něj s ostatními
0

Autor: Jakub Velička

Létám jako dopravní pilot u společnosti Ryanair. Zabývám se pilotním výcvikem v Evropě, zajímám se o všechny informace s ním spojené.

Zanechte komentář nebo názor




(Komentáře podléhají schvalování, po odeslání jsou zobrazeny zpravidla do 24 hodin)

Komentáře k článku

Effomia (18.06.2021. 000 2:26)

kamagra uk cheap


Simple Share Buttons