Zajímají Vás pilotní průkazy, kurzy a kvalifikace? Porovnejte si ceny a kvalitu nabízených pilotních licencí a výcviku v Česku a na Slovensku. U každého typu výcviku pilota najdete kromě porovnání cen také vstupní požadavky, průběh teoretické a praktické části výuky a práva, která jako držitel licence získáte. Rádi byste začali, ale nevíte jak? Podívejte se, jak se stát dopravním nebo rekreačním pilotem.
Do kokpitu dopravního letadla existují v současné době 3 různé cesty. Každá z nich má své výhody a nevýhody. Pokud máte omezený finanční rozpočet, lze doporučit modulový výcvik. V opačném případě zvažte integrovaný nebo MPL výcvik u některé z předních leteckých škol v EU/UK.
Modulový výcvik je rozdělen do několika fází, kterým se říká moduly. Hlavní výhodou modulového výcviku je to, že student není vázán pevnou osnovou a denním studiem. Jednotlivé moduly lze absolvovat v různých leteckých školách napříč různými státy. Další výhody a nevýhody modulového výcviku jsou popsány na stránce “jak se stát dopravním pilotem“.
Cena od: 950.000,- Kč
(Orientační cena na českém trhu)
Integrovaný kurz ATPL je komplexním výcvikem, kdy žák nastupuje bez jakýchkoliv předchozích zkušeností, průkazů nebo kvalifikací a v integrovaném výcviku s pevně stanovenou osnovou v rámci jedné letecké školy dojde až k získání průkazu ATPL (A) – frozen. V závislosti na časových možnostech uchazeče je možné kurz dokončit za cca. 18 měsíců.
Cena od: 950.000,- Kč
(Orientační cena na českém trhu)
Multi pilot licence (MPL) je relativně nová cesta do kokpitu dopravního letadla. Rozdíl oproti standardnímu výcviku je v tom, že uchazeč je od začátku cvičen jako dopravní pilot dle standardních postupů konkrétní letecké společnosti na konkrétní typ letadla, a to od počátku s důrazem na vícepilotní provoz. Výcvik obsahuje méně hodin létání na skutečných letadlech a více hodin výcviku v simulátoru.
Cena od: 2.000.000,- Kč
(Orientační cena na českém trhu)
Pilotní licence lze rozšířit o další výcviky, které některé aerolinie před výběrovým řízením vyžadují. Například součinnost ve vícečlenné posádce, nebo Jet Orientation Course. Dále lze licence rozšířit o tzv. kvalifikace (anglicky označované jako “rating”, v češtině někdy také jako doložky), které dávají držiteli průkazu další práva. Například kvalifikace instruktora, nebo kvalifikace instruktora pro výcvik přístrojového létání.
Pokud uvažujete o kariéře profesionálního pilota vrtulníku / helikoptéry, existují v současné době 2 různé cesty. Každá z nich má své výhody a nevýhody. Pokud máte omezený finanční rozpočet, lze doporučit modulový výcvik. V opačném případě zvažte integrovaný výcvik u některé z předních zahraničních leteckých škol (v ČR v současné době není nabízen).
Princip je stejný jako u letounů, modulový výcvik je rozdělen do několika fází, kterým se říká moduly. Hlavní výhodou modulového výcviku je to, že student není vázán pevnou osnovou a denním studiem. Jednotlivé moduly lze absolvovat v různých leteckých školách napříč různými státy.
Cena od: 2.000.000,- Kč
(Orientační cena na českém trhu)
Integrovaný kurz ATPL (H) je komplexním výcvikem, kdy žák nastupuje bez jakýchkoliv předchozích zkušeností, průkazů nebo kvalifikací a v integrovaném výcviku s pevně stanovenou osnovou v jedné letecké škole dojde až k získání průkazu ATPL (H) – frozen. V závislosti na časových možnostech uchazeče je možné kurz dokončit za cca. 18 měsíců.
Cena od: Neuvedeno
(Orientační cena na českém trhu)
Pilotní licence lze rozšířit o tzv. kvalifikace (anglicky označované jako “rating”, v češtině někdy také jako doložky), které dávají držiteli průkazu další práva. Například kvalifikace instruktora, nebo kvalifikace instruktora pro výcvik přístrojového létání.
Pokud chcete létat s letadlem rekreačně / sportovně / pro zábavu, je pro vás vhodný některý z následujících průkazů. Jednotlivé průkazy se liší cenou, délkou výcviku a především právy, které svému držiteli poskytují.
Pilotní průkaz GLD má v Česku velkou tradici, a to především díky populárnímu českému letounu L13 – Blaník. Licence pilota opravňuje řídit bezmotorové kluzáky, nebo chceme-li větroně. Kluzák se do vzduchu dostane vynesením vlečným letadlem, následně využívá teplé stoupavé vzdušné proudy, aby se ve vzduchu udržel. Tuto licenci je možné získat již po dovršení 15 let a výcvik lze dokonce zahájit v roce, v němž uchazeči bude 14 let.
Cena od: 25.000,- Kč
(Orientační cena na českém trhu)
Průkaz pilota ultralehkých letadel je ideální volbou, pokud chcete létat rekreačně. Ultralighty jsou zpravidla moderně vybavená letadla, jejichž cena za letovou hodinu bývá nižší, než je tomu v případě letounů spadajících do vyšší kategorie (PPL). Licence ULL (A) opravňuje k pilotáži dvoumístných letadel do maximální vzletové hmotnosti 450 kg.
Cena od: 35.000,- Kč
(Orientační cena na českém trhu)
Průkaz pilota lehkých letadel je novinkou, kterou zavedla evropská legislativa. Jedná se o vyšší licenci, než je průkaz pilota ultralehkých letadel, zároveň však oprávnění nedosahují stejné úrovně, jako je tomu u vyšší licence pilota soukromých letounů. Průkaz opravňuje vykonávat lety s letounem do maximální vzletové hmotnosti 2000 kg a 4 místy na palubě (včetně pilota).
Cena od: 80.000,- Kč
(Orientační cena na českém trhu)
Licence soukromého pilota letounů PPL (A) opravňuje vykonávat funkci velitele letadla nasazeného na neobchodní lety, tedy takové, kdy pilot neletí za úplatu. S průkazem je možné pilotovat letadla do maximální vzletové hmotnosti 5700 Kg a je prvním krokem ke kariéře profesionálního pilota.
Cena od: 120.000,- Kč
(Orientační cena na českém trhu)
Pilotní licence lze rozšířit o tzv. kvalifikace (anglicky označované jako “rating”, v češtině někdy také jako doložky), které dávají držiteli průkazu další práva. Například noční doložku pro létání v noci, nebo ICAO angličtinu pro lety do zahraničí.
Pokud chcete létat s vrtulníkem rekreačně / sportovně / pro zábavu, je pro vás vhodný některý z následujících průkazů. Jednotlivé průkazy se liší cenou, délkou výcviku a především právy, které svému držiteli poskytují.
Průkaz pilota ultralehkého vrtulníku opravňuje držitele licence pilotovat dvoumístné vrtulníky do maximální vzletové hmotnosti 450 kg. Ultralehké vrtulníky jsou ideálním dopravním prostředkem pro osobní dopravu, protože s nimi lze přistát třeba i na zahradě vašeho domu a jejich ceny jsou srovnatelné s dražšími automobily.
Cena od: Neuvedeno
(Orientační cena na českém trhu)
Průkaz pilota lehkých vrtulníků je, stejně jako obdoba tohoto průkazu pro letouny, novinkou. Umožňuje pilotovat vrtulníky do maximální vzletové hmotnosti 2000 kg. Na palubu může pilot vzít až 3 osoby, celkem tedy licence umožňuje přepravu 4 lidí včetně pilota.
Cena od: 330.000,- Kč
(Orientační cena na českém trhu)
Soukromý pilot vrtulníků je základní licencí, se kterou lze pilotovat standardní vrtulníky za účelem rekreace, osobní dopravy nebo sportovního létání. Stejně jako v případě letounů, není možné s tímto průkazem létat za úplatu. Rozdílem je to, že v případě vrtulníků je možné pilotovat pouze typ, na kterém probíhal výcvik. Pro další typy je nutné absolvovat přeškolení formou tzv. type ratingu (typové kvalifikace).
Cena od: 350.000,- Kč
(Orientační cena na českém trhu)
Pilotní licence lze rozšířit o tzv. kvalifikace (anglicky označované jako “rating”, v češtině někdy také jako doložky), které dávají držiteli průkazu další práva. Například noční doložku pro létání v noci, nebo ICAO angličtinu pro lety do zahraničí.