Úvod » Jak se stát sportovním pilotem vrtulníku? Jak se stát sportovním pilotem vrtulníku?
« Jak se stát profesionálním pilotem vrtulníku?
Rekreační létání s vrtulníkem je v Česku o něco méně rozšířené, než je tomu v případě letounů. Možná i proto, že cena za letovou hodinu je znatelně vyšší, což je způsobeno vysokými náklady na provoz vrtulníku. Velkou výhodou je flexibilita, přistát lze téměř kdekoliv, třeba na parkovišti před restaurací nebo na zahradě rodinného domu. Pojďme se podívat na to, jak se stát sportovním pilotem vrtulníku.
Na úvod je dobré zmínit, že piloti – i ti sportovní – by měli být v dobrém zdravotním stavu a psychické kondici. To ověřují pověření letečtí lékaři. Lékařské prohlídky jsou rozděleny do tzv. tříd. Pro sportovní létání postačuje 2. třída zdravotní způsobilosti, jejíž standardy zpravidla splňuje každý člověk s běžným zdravotním stavem, mnohé zdravotní indispozice jsou tolerovány.
Stejně jako v případě pilotních průkazů na letouny, i u vrtulníků máme hned několik možností, jakými k rekreačnímu létání přistupovat. Podmínky pro zahájení výcviku u jednotlivých typů pilotních průkazů jsou podobné jako v případě letounů a výcvik také probíhá podobným způsobem:
- Soukromý pilot vrtulníku – PPL (H) – Jedna z vyšších kvalifikací, kterou je možné pro sportovní létání s vrtulníky využít. Opravňuje vykonávat funkci velícího pilota na neobchodních letech (ty, které nejsou za úplatu) ve vrtulnících do maximální vzletové hmotnosti 5700 kg. Minimální věk pro zahájení výcviku je 16 let a je potřeba 2. třída zdravotní způsobilosti. Žák musí zvládnout teoretickou přípravu zpravidla v rozsahu 35 – 50 hodin (liší se dle letecké školy) a praktický výcvik, který zahrnuje minimálně 45 hodin celkové letové doby, z toho 10 hodin sólo letu pod dohledem instruktora. Součástí sólo letů by měl být dlouhý navigační let o délce minimálně 270 km se dvěma přistáními na letištích jiných, než je letiště vzletu. Před prvním sólo letem by žák měl být držitelem omezeného průkazu radiotelefonisty. Soukromým pilotem vrtulníku se můžete stát za cenu kolem 350.000,- Kč.
- Pilot lehkého vrtulníku – LAPL (H) – Poměrně nový typ pilotního průkazu, který legislativa zavedla v platnost v první polovině roku 2012. V České republice bude zaveden od 8.4.2015. Opravňuje vykonávat funkci velitele helikoptéry v jednomotorových vrtulnících do maximální vzletové hmotnosti 2000 kg, přičemž pilot smí přepravovat maximálně 3 osoby. Licence tak umožňuje létat s většími typy sportovních vrtulníků, aniž by kladla vysoké nároky na výcvik nebo zdravotní způsobilost. Minimální věk pro zahájení výcviku bude 16 let, přičemž průkaz může být po splnění podmínek vydán po dovršení 17. roku. Žadatel musí zvládnout teorii v rozsahu průkazu soukromého pilota vrtulníku, dále letový výcvik v rozsahu minimálně 20 letových hodin. Z toho 10 hodin ve dvojím řízení s instruktorem, 4 hodiny samostatného letu pod dozorem a 3 hodiny navigačních letů ve dvojím řízení. Průkaz pilota lehkých vrtulníků zatím není v nabídce českých leteckých škol. Cena by měla být podobná, jako v případě průkazu PPL (H).
- Pilot ultralehkého vrtulníku – ULL (H) – Pilotní průkazy na ultralehké vrtulníky spadají pod Leteckou amatérskou asociaci. Jedná se vůbec o nejlevnější způsob, jak ve vrtulnících létat. Na rozdíl od “dospělých” vrtulníků nejsou náklady na letovou hodinu tak vysoké. Protože ultralighty bývají často pouze jednomístné, může výcvik pro získání průkazu ULL (H) probíhat na některé z větších helikoptér, například Robinson R22 nebo Robinson R44.
Pokud v budoucnu uvažujete o kariéře profesionálního pilota (například jako pilot záchranářského vrtulníku), doporučuji rovnou začít výcvikem PPL (H), který je vstupním bodem pro další licence potřebné k pilotáži větších vrtulníků za účelem obchodního létání nebo leteckých prací. V případě jakýchkoliv dotazů k výcviku mě neváhejte kontaktovat buď přímo zde na webu, nebo na Facebook stránce Pilotni.cz.
Kam dál? Přečtěte si články o pilotním výcviku: