Úvod » Jak se stát sportovním pilotem letadla Jak se stát sportovním pilotem letounů?
« Jak se stát dopravním pilotem?
Sportovní létání, obecně označované jako “všeobecné letectví”, “létání pro zábavu” nebo “rekreační létání”, se v České republice těší velké oblibě. Dle dostupných informací je v Česku více než 8000 pilotů, kteří drží některou z licencí vhodných pro sportovní létání. Jak se zařadit mezi ně?
Na úvod je dobré zmínit, že piloti – i ti sportovní – by měli být v dobrém zdravotním stavu a psychické kondici. To ověřují pověření letečtí lékaři. Lékařské prohlídky jsou rozděleny do tzv. tříd. Pro sportovní létání postačuje 2. třída zdravotní způsobilosti, jejíž standardy zpravidla splňuje každý člověk s běžným zdravotním stavem, mnohé zdravotní indispozice jsou tolerovány.
Pokud pomineme létání s balónem nebo rogalem, je zde několik možností – pilotních průkazů – které lze k rekreačnímu létání v letounech využít:
- Pilot větroně / kluzáku – GLD – Oblíbená forma bezmotorového létání, která má v Česku dlouhou tradici, a to zejména díky populárnímu letadlu Blaník, které se vyrábělo v továrně Let Kunovice. Jak již bylo zmíněno, jedná se o létání v bezmotorovém letadle, které musí být vytaženo do vzduchu na laně za jiným letadlem, nebo vystřeleno navijákem. Následně pilot hledá teplé vzestupné vzdušné proudy a užívá si let. Podmínkou pro získání průkazu je zvládnutí teorie, zpravidla v rozsahu 50 vyučovacích hodin. Dále odlétání nejméně 6 hodin jako pilot kluzáků (s instruktorem) včetně 2 hodin samostatné letové doby, během které žák provede nejméně 20 vzletů a přistání. Pokud chceme létat s dalšími osobami na palubě, je potřeba odlétat nejméně 25 hodin samostatné letové doby a mít odlétáno 5 hodin samostatné letové doby na použitém typu letadla. Pilotní průkazy na kluzáky spadají pod Leteckou amatérskou asociaci. Pilotem kluzáku se můžete stát za cenu kolem 30.000,- Kč.
- Soukromý pilot letounů – PPL (A) – Jedna z vyšších kvalifikací, kterou je možné pro sportovní létání využít. Opravňuje vykonávat funkci velícího pilota na neobchodních letech (ty, které nejsou za úplatu) v letounech do maximální vzletové hmotnosti 5700 kg. Minimální věk pro zahájení výcviku je 16 let a je potřeba 2. třída zdravotní způsobilosti. Žák musí zvládnout teoretickou přípravu zpravidla v rozsahu 35 – 50 hodin (liší se dle letecké školy) a praktický výcvik, který zahrnuje minimálně 45 hodin celkové letové doby, z toho 10 hodin sólo letu pod dohledem instruktora. Součástí sólo letů by měl být dlouhý navigační let o délce minimálně 270 km se dvěma přistáními na letištích jiných, než je letiště vzletu. Před prvním sólo letem by žák měl být držitelem omezeného průkazu radiotelefonisty. Soukromým pilotem letounů se můžete stát za cenu kolem 150.000,- Kč.
- Pilot lehkých letounů – LAPL (A) – Poměrně nový typ pilotního průkazu, který legislativa zavedla v platnost v první polovině roku 2012. V České republice bude zaveden od 8.4.2015. Opravňuje vykonávat funkci velitele letadla v jednomotorových letounech do maximální vzletové hmotnosti 2000 kg, přičemž pilot smí přepravovat maximálně 3 osoby. Licence tak umožňuje létat s “dospělými” typy sportovních letadel (například Cessna C172), aniž by kladla vysoké nároky na výcvik nebo zdravotní způsobilost. Minimální věk pro zahájení výcviku bude 16 let, přičemž průkaz může být po splnění podmínek vydán po dovršení 17. roku. Žadatel musí zvládnout teorii v rozsahu průkazu soukromého pilota, dále letový výcvik v rozsahu minimálně 20 letových hodin. Z toho 10 hodin ve dvojím řízení s instruktorem, 4 hodiny samostatného letu pod dozorem a 3 hodiny navigačních letů ve dvojím řízení. Průkaz pilota lehkých letounů zatím není v nabídce leteckých škol, nicméně cena by měla být oproti průkazu PPL (A) zhruba poloviční.
- Pilot ultralightu – ULL (A) – Pilotní průkazy na ultralehká letadla spadají pod Leteckou amatérskou asociaci. Ultralighty mají u nás velkou tradici a často se jedná o letouny vybavené moderní avionikou. Aby letadlo spadalo do kategorie ULL, musí mít maximální vzletovou hmotnost (MTOW) menší než 450 kg. Výcvik lze zahájit v 15 letech, nicméně první samostatný let (a vydání průkazu pilota) nelze uskutečnit před dovršením 16. roku a souhlasem obou rodičů. Během výcviku je potřeba zvládnout teorii v rozsahu cca. 45 vyučovacích hodin (liší se dle letecké školy) a praktický výcvik v rozsahu minimálně 20 letových hodin. Po dokončení výcviku může držitel licence létat sám nebo s jednou další osobou na palubě. Vyžadována je 2. třída zdravotní způsobilosti. Pilotem ultralehkého letounu se můžete stát za cenu kolem 60.000,- Kč.
Pokud v budoucnu uvažujete o kariéře profesionálního pilota, doporučuji rovnou začít výcvikem PPL (A), který je vstupním bodem pro další licence potřebné k pilotáži dopravního letadla. V případě jakýchkoliv dotazů k výcviku mě neváhejte kontaktovat buď přímo zde na webu, nebo na Facebook stránce Pilotni.cz.
Kam dál? Přečtěte si články o pilotním výcviku: