Jak je to s vytížeností dopravních pilotů? Jaký je přibližný počet dnů práce, volna, dovolené?

Přidáno dne: 1.11.2015

Situace se u jednotlivých dopravců liší, nicméně obecně se dá říci, že záleží zejména na tom, jestli pilot létá krátké linky pravidelné letecké dopravy (short-haul), dlouhé linky pravidelné letecké dopravy (long-haul), nebo například charterové lety (nepravidelná letecká doprava).

V případě krátkých linek může pilot pracovat například 4 dny v kuse a následují 3 dny volna, bez ohledu na víkendy, svátky, prázdniny. Pattern počtu dnů práce a volna může být buď pravidelný, nebo nahodilý. V pracovní den stihne pilot ve většině případů odlétat 1 – 4 letové sektory (tzn. například jeden přelet do destinace, kde zůstává na hotelu, nebo přelet do destinace a zpět domů, případně do destinace – domů – do jiné destinace – a opět domů). Délka služby v jednom pracovním dnu zpravidla nepřekračuje 12 hodin.

Ve případě dálkových letů pilot pracuje 12 – 17 dnů v měsíci, přičemž část těchto pracovních dnů tráví na hotelu mezi jednotlivými přelety. Dálkový pilot většinou v daném měsíci uskuteční 2 – 3 lety (často také označovány jako tripy).

Co se týče hodinového náletu, Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) jej reguluje předpisem Part-ORO.FTL. Jsou stanoveny limity pro maximální denní, týdení, měsíční i roční nálet. Předpis rozlišuje letové hodiny a délku služby (která může zahrnovat např. briefing, školení, výcvik..). Pilot by dle předpisu neměl odlétat více jak 100 letových hodin ve 28 po sobě jdoucích dnech a zároveň by ve stejném období neměl sloužit více jak 190 hodin.

Piloti často tráví mnoho času v bázi, do které je zaměstnavatel přidělí. Pracovní rozvrh některých společností umožňuje dojíždění domů (např. Ryanair, opakující se pattern 5 dnů práce, 4 dny volna).

Odpovídá: Jakub Velička

Líbí se vám článek? Podělte se o něj s ostatními
0

Simple Share Buttons