Jak je to s vytížeností dopravních pilotů? Jaký je přibližný počet dnů práce, volna, dovolené?

Přidáno dne: 1.11.2015

Situace se u jednotlivých dopravců liší, nicméně dá se říci, že se to v zásadě liší podle toho, jestli:

A) Pilot létá regionální linky
B) Pilot létá dálkové linky

Pro oba případy uvedu modelový příklad, který se však může společnost od společnosti velmi lišit.

V prvním případě pilot může pracovat například 4 dny v kuse a následují 3 dny volna, bez ohledu na víkendy, svátky, prázdniny. Každý den stihne pilot otočit několikrát danou regionální linku, na které je nasazen. Dejme tomu PRG -> AMS, doba letu zhruba 1 hodinu, cesta zpět také + předletová příprava = celkem zhruba 3 hodiny pracovního času, toto se opakuje třeba 2x / den.

Ve druhém případě lze předpokládat, že pilot pracuje 12 – 15 dnů v měsíci, přičemž v této době stihne cca. 2 – 3 dálkové lety (záleží na destinacích). Je potřeba si uvědomit, že po letu, který trvá třeba 12 hodin, musí následovat odpočinek, během kterého pilot v destinaci tráví na hotelu 1 – 3 dny, než se vydá na cestu zpět.

Na víkendy, svátky nebo prázdniny se nehraje, jde o klasický směnný provoz.

Co se týče hodinového náletu, FAA jej reguluje na max. 100 hodin měsíčně / pilota, nicméně to neznamená, že by pilot mohl měsíčně pracovat pouze 100 hodin. Není v tom zahrnuta příprava na let, udržovací výcvik, školení, apod.

Jak je to regulováno u nás v Evropě bohužel nevím, ale myslím, že ta hranice bude podobná.

Další věc, kterou je potřeba brát v úvahu, je to, že piloti většinou nežijí doma, ale v bázi, do které je zaměstnavatel přidělí. Pracovní rozvrh některých společností umožňuje dojíždění domů (např. Ryanair, opakující se pattern 5 dnů práce, 4 dny volna).

Odpovídá: Jakub Velička

Líbí se vám článek? Podělte se o něj s ostatními
0

Simple Share Buttons